23948sdkhjf

Dagligvaror viktigast för e-handelns tillväxt

Är vi på väg mot en butiksdöd och hur stor andel av detaljhandeln kommer att skötas på nätet om tio år? - Vad som händer med dagligvaruhandeln är direkt avgörande för detaljhandelns framtid på nätet eftersom den har en så stor del av försäljningen totalt men så liten del av e-handelsförsäljningen, säger Martin Rosenström, utredare på Handels.
Att e-handeln kommer att öka både inom dagligvaruhandeln och detaljhandeln i stort är det knappast någon som förnekar. Frågan är snarare hur mycket den kommer att öka och vad det kommer att få för effekter på de fysiska butikerna. Dessa är frågor som kanske inte är så lätta att besvara. Men i sin nya rapport "Tar e-handeln över?" försöker Handelsanställdas förbund svara på frågan vart e-handeln kommer att vara om tio år.

I rapporten delas framtidens e-handel in i tre möjliga scenarion. En svag, en medium och en stark tillväxt. En avgörande fråga för helhetsutvecklingen kommer enligt rapporten bli hur konsumenterna kommer att vilja handla sina dagligvaror.

– Om vi ser till hur försäljningen ser ut i dag i olika branscher är utvecklingen inom försäljning av dagligvaror avgörande för om e-handeln kan bibehålla sin historiska tillväxt. I dagsläget säljs en mycket liten del av dagligvaror online medan dagligvaror utgör ungefär 50 procent av handelns försäljning, säger ekonomie doktor Martin Rosenström, rapportförfattare och utredare på Handels till Fri Köpenskap.

Med en svag utveckling kommer e-handeln enligt rapporten att förväntas utgöra mellan 13-14 procent av den totala detaljhandeln om tio år. Jämförelsevis står e-handeln i dag för cirka sju procent.
Det svaga scenariot kan förväntas inträffa om kunders inställning till e-handel kontra fysiskhandel förblir i princip oförändrad och om den fysiska butiken lyckas maximera sina konkurrensfördelar. I så fall kan vi förvänta oss en fortsatt ökad e-handelsförsäljning, men en lägre tillväxttakt.

I ett medelscenario ökar e-handeln i samma procentuella takt som den gjort de senaste åren, vilket skulle innebära att e-handelns marknadsandelar totalt uppgår till mellan 21 och 23 procent.
– Detta är det mest troliga är scenariot, men en sådan utveckling förutsätter bland annat att logistiken inom e-handel förbättras och benägenheten att vilja klämma och känna på varor minskar, säger Martin Rosenström.

Om man istället målar upp ett scenario som bygger på antagande om en svagare utveckling av total handel och stor tillväxt av e-handel, skulle handeln om tio år kunna skötas mellan 27 och 32 procent på nätet.
Detta scenario förutsätter dock radikalt förändrat köpmönster hos konsumenterna och bör ses som mindre troligt sett till e-handelns redan höga tillväxttakt i procent. Scenariot av stark eller extremt stark tillväxt är dock möjligt enligt rapporten.

Rapporten visar också att den fysiska butiken med stor säkerhet kommer att ha en delvis annan roll i framtiden. Butiken kommer i större utsträckning vara ett skyltfönster, en reklampelare, en servicestation och ett uthämtningsställe.

– Butikens roll kommer förändras när e-handel och fysisk handel smälter samman. Fortsätter utvecklingen i den riktningen kommer vi nå en punkt när det inte längre är meningsfullt att tala om e-handel som en viss form av handel, säger Martin Rosenström.

Men någon butiksdöd är det inte frågan om i någon nära framtid.

– Sannolikt kommer e-handeln och den fysiska butiken att existera tillsammans under en lång tid framöver. Historisk utveckling, statistiska undersökningar såväl som forskning talar för det. Vi ska inte glömma bort att cirka 70 procent av försäljningsökningen inom detaljhandeln de senaste fem åren trots allt kommer från fysisk handel, säger Martin Rosenström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078