23948sdkhjf

Lidl till offensiv med hållbara råvaror och minskat matsvinn

Hållbarhetscertifierat kaffe och kakao. Miljövänliga plastpåsar. Fler vegetariska produkter och minskat matsvinn. När Lidl nu släpper sin tredje hållbarhetsredovisning så är det en diger lunta med miljöinsatser som presenteras.
Företaget har det senaste året jobbat med rad olika åtgärder för att profilera sig som en livsmedelshandlare i toppklass. Årets hållbarhetsredovisning för Lidl omfattar perioden mars 2015 till och med februari 2016.

– Vi vill erbjuda varor av högsta kvalitet till bästa pris. Med vår tredje hållbarhetsredovisning vill vi visa att det går utmärkt att förena det med ett gediget hållbarhetsarbete. Inom sortiment, miljö och samhällsengagemang har vi gjort betydande insatser under året, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef på Lidl Sverige.

Lidl införde under året en policy för hållbara råvaruinköp. Det innebär att 100 procent av all kakao, kaffe, te, och palmolja i Lidls egna produkter ska vara hållbarhetscertifierade. De nya riktlinjerna gäller alla Lidls egna märkesvaror, både svenska och internationella. Företaget fortsatte sin satsning på ekologiskt och försäljningen ökade med 60 procent under året och antalet ekologiska produkter fördubblades. Lidl inledde ett samarbete med företaget Allwin för att osåld men fullt tjänlig mat ska nå behövande i Göteborg via hjälporganisationer och kyrkor, samtidigt som matsvinnet i butik kan minskas.

Sedan i mars 2016 har Lidl:

Uppnått den högsta nivån Outstanding, enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM-SE, som första livsmedelsaktör i Sverige för sin kommande butik i Växjö. Det betyder att butiken inte bara kommer att minimera sitt ekologiska fotavtryck utan även bidra med ett positivt avtryck.

Fortsatt arbetet med hållbara transporter och 90 procent av transporterna körs idag med helt förnybara eller mer klimatsmarta drivmedel såsom biodiesel och elhybridfordon.
Utvidgat samarbetet med Allwin och innefattar nu även Stockholm. Lidl räknar med att kunna bidra med 500 000 måltider till behövande människor per år.
Lanserat den gemensamma svenskmärkningen Från Sverige med 300 godkända artiklar i sortimentet. Drygt 40 procent av inköpsvärdet kommer idag från svenska leverantörer.
Beslutat om att övergå till 100 procent förnybar råvara i sina plastpåsar.
Beslutat att införa pant på saftflaskor.

Lanserat flera vegetariska produkter under Lidls eget varumärke "My best veggie" som alternativ till kött.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062