23948sdkhjf

Lågprisaktörer vinner mark i Storbritannien

De tyska lågprisaktörerna Lidl och Aldi vinner terräng på den brittiska dagligvarumarknaden.
Den brittiska nyhetssajten Sky News betecknar Aldi som den mest snabbväxande dagligvarukedjan på den brittiska marknaden. Tillväxten drivs av att Aldi håller de lägsta priserna.

Nu ska Aldi ska investera 300 miljoner pund i nya butiker i Storbritannien.
Aldi ökade sin försäljning i Storbritannien 2015 med 12 procent till 7,7 miljarder pund, motsvarande drygt 85 miljarder kronor. Därmed är det den matkedja som växer snabbast på den brittiska marknaden.

För närvarande driver Aldi 785 lågprisbutiker i Storbritannien men väntas öka med 70 redan nästa år. I investeringsplanen ingår även renovering av 100 befintliga butiker.

Det långsiktiga målet är satt till 1.000 brittiska butiker till år 2022.

Även Lidl har ökat sin marknadsandel på den brittiska marknaden från 4,2 till 4,6 procent under de tolv veckor som avslutades den 13 september. Detta skrev Marketwatch tidigare under hösten.

Lidl och Aldi har tillsammans en marknadsandel på 10,8 procent i Storbritannien.

Aldis resultat 2015 minskade med 1.8 procent till drygt 255 miljoner pund vilket hänförs till en aggressiv investering i sänkta priser.
Aldi har ännu inte gått in i Sverige.
Lidl beräknades i slutet av 2015 ha nått en marknadsandel på strax över 3,5 procent av den svenska marknaden. Detta gjorde Lidl till Sveriges femte största dagligvarukedja.

Dagens Handel/Dagmar Forne
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094