23948sdkhjf

Kakdoft gör kunderna köpsugna

Doften av kakor och bullar får dig att handla mer. Tillsammans med bra, relaterat, skyltmaterial så ökar köpintentionen med 40 procent. Det visar en ny studie från CTF, centrum för tjänsteforskning, vid Karlstad Universitet.
Undersökningen, som är en så kallad eyetrackingstudie, visar på ett tydligt samspel mellan våra sinnen. Det är en serie av händelser som vägleder oss när vi fattar beslut om att köpa en vara. Lukten påverkar synen som i sin tur hjälper minnet, som påverkar köpintentionen.

– Vi ville titta närmare på samspelet mellan våra sinnen och ta reda på hur människors uppmärksamhet och köpbeteende påverkas av dofter. Vi rekryterade 100 personer på Kungsgatan i Stockholm. Deras ögonrörelser filmades med hjälp av eyetrackingglasögon samtidigt som de promenerade förbi Café Löfbergs på Kungsgatan. Längs sträckan exponerades en del av deltagarna med doft från kaffe eller kaka, berättar Poja Shams, lektor i företagsekonomi som tillsammans med professor Anders Gustafsson från CTF genomfört studien.

Analysen av eyetracking-datan visade var deltagarnas uppmärksamhet riktades, vad de fixerade blicken på och hur länge. Deltagarna som exponerades för en doft ägnade dubbelt så mycket uppmärksamhet åt Café Löfbergs skyltmaterial. Totalt 27 procent fler kom ihåg att de sett skyltarna, köpintentionen ökade med 40 procent och de var mer positiva till varumärket.

– Slutsatsen av studien är att kaférelaterade dofter påverkar uppmärksamheten mot kaféet vilket förstärker minnet av upplevelsen och ökar köpintentionen. Det innebär att skyltmaterialet är avgörande för att lukten ska ha någon effekt på försäljningen då dofterna paras ihop med relevant information i omgivningen, säger professor Anders Gustafsson.

– Det är främst den söta doften som är drivkraften för uppmärksamhet. Deltagarna som blev exponerade för kakdoft tittade 51 procent längre tid på skyltmaterialet och hade 21 procent högre villighet att köpa kaférelaterade produkter. Så om man vill öka försäljningen av kaféprodukter är det bättre att använda sig av en doft av kakor än kaffebönor, säger Poja.

Konsumenterna utsätts för tusentals säljbudskap per dag. Konkurrensen och metoderna för att locka till sig uppmärksamhet ökar hela tiden. Att använda dofter är en av flera metoder som används inom handeln för att driva försäljning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078