23948sdkhjf

Debatt: Analysera mera – se möjligheterna med "big data"

I takt med den snabba digitaliseringen krävs att företag vågar tänka nytt och ser möjligheterna med all data som dagligen samlas in.
Amerikanska Amazon och Walmart sparar till exempel flera miljoner transaktioner varje dag. Samma möjligheter finns och utnyttjas alltmer även i Sverige.
Näthandeln med mat har återigen slagit nya rekord under första halvåret. I denna snabbt digitaliserade värld är frågan hur vi på bästa sätt kan utveckla och ställa om vår verksamhet för att öka kundnyttan och maximera lönsamheten. Vad händer om vi introducerar nya varor eller butikskoncept? Vilka är konsekvenserna på kort och lång sikt av investeringar i nya multi- och omnikanaler? Vilka effekter har vår nya prisstrategi eller lagerhantering?
Det krävs kunskap om och analys av stora mängder data för att svara på dessa frågor. Vi behöver förstå vad kunderna vill ha, utforma strategier på prissättning, sortiment, butikskoncept, digitala och fysiska kanaler tillsammans – att optimera varje enskild del – och samtidigt fästa blicken på helheten.
Intressant är exempelvis hur etablerade kedjors lanseringar av e-handel påverkar försäljningen i egna och andras fysiska butiker. Bara genom att förstå mekanismerna för hur konsumenter väljer varor och hur företag och konkurrenter sätter sina priser och bestämmer sitt sortiment, kan vi fullt ut förstå hur en näthandelslansering påverkar lönsamheten.
Det krävs krafttag för att förbättra hur företag analyserar sina insamlade data och det är viktigt att ge enkla svar på komplexa frågor. Att inte dra nytta av denna möjlighet kan stå företagen dyrt. Framgångsrika exempel som satsar stort på området är internationella storspelare som Amazon och Google.
Det är tydligt att dagligvaruhandeln blir alltmer komplex. Digitalt och fysiskt flyter ihop samtidigt som helt nya aktörer kommer in. Näthandelsföretag som bland annat Amazon satsar stort på att öppna fysiska butiker (Amazon pop-up stores) och hemleveranser av mat (Amazon Fresh). Smarta mobiltelefoner förändrar köpprocessen och Walmart utvecklar just nu självkörande kundvagnar i butik. Personallösa butiker har redan öppnat och framåt ser vi bland annat självkörande fordon. Ny teknik kan radikalt förändra företags verksamhet.
Att ständigt hålla sig ajour och att fatta välgrundade beslut är nyckeln till framgång. För att studera tillgängliga data och skapa bättre beslutsunderlag krävs kompetens och analysverktyg. Bara så kan företag nå sin fulla potential. Våga tänka nytt och lär av internationella framgångssagor – använd möjligheterna med big data.

Fil. dr Matilda Orth,

Institutet för Näringslivsforskning (IFN)

Fil. dr Florin Maican,

affilierad till IFN och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093