23948sdkhjf

Debatt: Konsumenterna väljer själva

För ett par veckor sedan kunde vi läsa ett debattinlägg av Claes Ekström, varumärkesstrateg på Cabomba, som starkt kritiserade handelns egna märkesvaror, emv. Jag välkomnar att debattören delar med sig av sina funderingar eftersom det ger oss i dagligvaruhandeln indikationer på att vi behöver bli bättre på att informera om dagligvaruhandelns emv.

Den bild Claes Ekström presenterar är en förlegad bild av emv. Ja, det är faktiskt så att jag blir förvånad över utgångspunkten att emv skulle vara näst intill ett nytt fenomen. Det är som att kritisera att stormarknader växer på bekostnad av lanthandeln. Eller att gallerior lockar många besökare. Konsumenterna väljer vad och var de vill handla. Den alltmer medvetna konsumenten ställer dessutom allt högre krav på produktens innehåll, kvalitet och ursprung. Detta har handeln svarat på genom att produktutveckla allt mer nischade emv-produkter. Att utvecklingen av ekologiska emv-produkter har varit starkare än den totala utvecklingen av ekologiska produkter är bara ett exempel på detta. Att dagligvaruhandeln fångar hälsotrenden och efterfrågan på vegetariska livsmedel genom emv-produktutveckling är ett annat exempel. Uppenbarligen har dagligvaruhandelsaktörernas produktutvecklare lyckats. Yougov:s emv-barometer från 2014 visar att konsumenterna anser att emv är bra och prisvärt.


Att dagligvaruhandeln skulle vända sig långt från hemmamarknaden för att kunna hålla ned priserna, som Claes Ekström påstår, är inte heller helt sant. Tvärtom har konsumentefterfrågan tydligt visat att man gärna vill köpa svenskt. Det var också det som fick Svensk Dagligvaruhandel att, tillsammans med LRF och Livsmedelsföretagen, ta initiativ till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Av de uppmärkta produkterna står emv för 40 procent.


För handeln är utvecklingen av sortimentet ett av de viktigaste medlen för att få kunder till butiken. Det företag, dagligvaruhandelsaktör eller livsmedelsföretag, som lyckas fylla ett konsumentbehov och ta fram nya innovativa produkter har i dag, precis som förr, alla möjligheter att uppnå en god försäljning inom dagligvaruhandeln och plocka marknadsandelar i sin kategori.


Karin Brynell


vd, Svensk Dagligvaruhandel



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.502