Ledare: Ta täten i hållbarheten
Allt från intelligenta förpackningar till att ge kunderna en ”nudge” mot mer hållbara val, både i recept och produkter, till producenternas produktutveckling med hållbarhet i fokus. Ett exempel Culinars satsning på att reducera koldioxidutsläpp och minska energiförbrukningen samtidigt som man utvecklar klimatsmart mat.
För dagligvaruhandeln innebär hållbarhetsfrågan affärsmöjligheter, effektivare transporter och förpackningar, så det är helt enkelt en win-win situation. Konsumenterna och politikerna blir glada och branschen blir nöjd och lönsam. Visst innebär satsningen på hållbarhet en hel del investeringar i alla led, från producentledet till butiken. Men. Det finns en viktig aspekt som hela branschen bör bära med sig. Dagligvaruhandeln spelar också både en avgörande och symbolisk roll för att vi som nation ska komma vidare i hållbarhetsfrågan. Matbutiken är central i de flesta människors vardag och en plats där både val av produkter och beteende kan förändras.
Dagligvaruhandeln har makt att påverka konsumenten mot mer hållbara miljömässiga val. Vänta inte in kundernas påverkan. Visa vägen i stället. Det skapar förtroende för framtiden och förtroende skapar lojala kunder.
Maya Saksi
Chefredaktör