23948sdkhjf

Hemköp startar priskrig på hemkörning

I dag startar Hemköp sin e-handel med lösplock. Ett av konkurrensmedlen är billig hemkörning.
Hemköp har sedan en tid börjat med e-handel med färdiga matkassar. I dag ger de sig in i konkurrensen med lösplock. Ett av konkurrensmedlen är billig hemkörningsavgifgt. För 20 kronor får kunden varorna hemkörda. Att hämta själv i en av de tre butiker som hittills ingår kostar 10 kronor. Vill man hämta samma dag i butik är expressavgiften 30 kronor.

– Nu ger vi oss in i e-handelsmarknaden för mat på riktigt. Vi bygger vår lösning på hög transparens och erbjuder samma priser, kampanjer och sortiment som i våra fysiska butiker till riktigt bra leveranspriser – allt för att konsumenten ska vara vinnarna, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog.

Kan hemkörningsavgiften verkligen täcka kostnaden?

– Inte i det korta perspektivet. Men på sikt tror vi det.

Tror du konkurrenterna kommer att ta upp priskonkurrensen på hemkörning?

– Vi sneglar inte så mycket på vad konkurrenterna gör. Vi tror på den här modellen och vi hoppas våra konsumenter ska uppskatta det eftersom det är de som är vinnarna, säger Thomas Gäreskog.

De butiker som till att börja med ingår är Hemköp Stäket, Hemköp Torsplan och Hemköp Djurgårdsstaden. Senare i höst utökas erbjudandet med ytterligare fem Hemköpsbutiker i Stockholm och Göteborg.

– På sikt är planen förstås att alltfler butiker inom kedjan, runt om i Sverige, ska kunna erbjuda samma möjligheter med e-handel, säger Thomas Gäreskog.

– Vår ambition är att kunna erbjuda matglädje på nätet och genom att nu även erbjuda lösplock av mat så är vi ett steg närmare att sy ihop vårt totala digitala erbjudande med färdiga matkassar, lösplock och starka erbjudanden i fysisk butik. Allt detta för att vi ska vara kundens givna butik, oavsett om man vill handla online eller offline, säger Anna Åkesson, e-handelschef på Hemköp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078