Konkurrensverket: Emv ger lägre konsumentpriser
Dagligvaruhandelns egna varumärken har bidragit till att konsumentpriserna initialt har hållits tillbaka. Det framgår av en ny rapport från Konkurrensverket där bland annat olika varumärken av mjölk har granskats.
– Utvecklingen med fler egna varumärken medför nya förutsättningar för konkurrensen på livsmedelsmarknaden. Handeln har fått en starkare position gentemot tillverkarledet. De egna varumärkena har både medfört att vissa konsumentpriser sänkts och till att skapa större köptrohet med dagligvarukedjan, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
I rapporten har mjölk studerats. När dagligvaruhandeln började sälja emv-mjölk var priset lägre p än mejeriernas egna produkter, och i vissa fall har den längre hållbarhet. Ett mindre mejeri har tack vare sin satsning på att tillverka mjölk med andra aktörers varumärken lyckats öka sin tillverkning och vidgat sin geografiska spridning.
Utvecklingen av egna varumärken i Sverige följer erfarenheter från andra marknader och har hittills varit övergripande positiv för svenska konsumenter.
Konkurrensverket avser att följa effekterna av de utvecklingstendenser som i förlängningen skulle minska konkurrensen mellan dagligvarukedjorna.