Var femte svensk har provat matkasse
Den svenska e-handelsmarknaden växer med 11 procent och omsätter nu över 100 miljarder kronor. Mer än var femte svensk har provat att prenumerera på en färdig matkasse. Det framgår av betaltjänstföretaget Dibs rapport Svensk E-handel 2016.
I rapporten har Dibs tittat särskilt på prenumeration av färdiga matkassar. Inte mindre än 21 procent av svenskarna har någon gång provat på tjänsten. En kraftig ökning från 9 procent förra året och 6 procent 2014.
Just nu är det 4 procent av svenskarna, eller 300 000 som prenumererar på matkassetjänster. Allra vanligast är det bland familjer med yngre barn i storstad.
Bland barnfamiljerna är andelen som prenumererar på matkasse 11 procent.. I Stockholm är den andelen så hög som 43 procent. Stockholmarna märker också ut sig med en hög totalandel matkasseprenumeranter. Här har 29 procent provat och 5 procent prenumerera just nu.
Ser man på åldersgrupper är matkassarna vanligast i åldergruppen 35-44 år. I hela landet har 7 procent i den åldergruppen en matkasseprenumeration och i Stockholm 32 procent. I den äldsta åldersgruppen, 66-74 år är det bara 1 procent.
Rapporten innehåller också framtids- och trendspaningar om allt mer betalsystemen som blir allt mer mobilbaserade, Internet of Things, artifiell intelligens och chatbottar som kan ta emot beställningar och sköta kundtjänst.
Rapporten bygger på en Yougov-undersökning under det andra kvartalet i år, på Dibs egna e-handelsdatabas samt kunskap från företaget e-handelsexperter.