Fler köpcentrum byggs i Sverige
Antalet köpcentrum och handelsområden i Sverige ökar rejält. Och mer handelsyta är på ingång. Det är idel uppåtpekande siffror i HUI researchs årliga kartläggning av köpcentrum och handelsområden.
Antalet köpcentrum och handelsområden i Sverige ökar rejält och uppgår nu till 373 stycken. Motsvarande siffra 2015 var 357.
Exempel på nya köpcentrum som etablerats sedan den förra kartläggningen är Mall of Scandinavia i Solna, Avion shopping i Umeå samt Handelskvarteret Valvet i Karlstad.
Omsättningsökningen = halva detaljhandelstillväxten
Den positiva trenden speglas även i omsättningsutvecklingen och tillväxten av den uthyrningsbara ytan i köpcentrum och handelsområden. Omsättningen ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015, vilket motsvarade halva detaljhandelns totala tillväxt under samma period.
Samtidigt passerade den totala uthyrningsbara ytan för första gången 9 miljoner kvadratmeter. Detta är lika mycket som 2 200 fotbollsplaner eller 90 Mall of Scandinavia.
Mer i planläggningen
– Trots den starka digitaliseringstrenden inom handeln ser vi ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och handelsområden. Med tanke på att över 2 miljoner kvadratmeter handelsyta planeras eller byggs ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig tid, säger Tobias Rönnberg , projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.
Kartläggningen av köpcentrum och handelsområden genomförs av HUI Research i samarbete med Datscha och NCSC, Nordic council of shopping centers.
Ylva Åkesson/Dagens Handel