7 av 10 saftflaskor pantas
Sedan pant infördes på saftflaskor för ett år sedan har utvecklingen fått fart och idag pantas 70 procent av saftflaskorna med pant. Nu vill Axfood se pantkrav på juice och drickfärdiga drycker.
– Jag skulle gärna välkomna en lagstiftning som kräver pant på fler förpackningar. Till exempel juicer och inte drickfärdiga drycker, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Hon ser pant som en viktig del i Axfoods hållbarhetsarbete, och även på Returpack är man nöjda med de följder den frivilliga panten fått.
– Axfood var först ut att ansluta saftprodukter till pantsystemet när vi öppnade möjligheten i september förra året. Så här ett år senare kan vi glädjande konstatera att alla större aktörer inom saftsegmentet valt att ansluta sina produkter. I dagsläget finns det omkring sextio saftprodukter med svenskt pantmärke. Det visar vilken kraft pantmärket har som hållbarhetsmarkör, säger Bengt Lagerman, vd Returpack.
Under 2015 pantade varje svensk i snitt 171 burkar och PET-flaskor.