Lindvalls kaffe-vd minskar vikten mot sin vilja
Ulf Lindvall, vd för Lindvalls kaffe, har minskat vikten på kaffepaketen men reagerar på utvecklingen i branschen med lägre vikt i produkterna samtidigt som prisnivån behålls på tidigare nivåer.
– Jag är irriterad och tycker inte om utvecklingen. Vi har tidigare sagt att vi aldrig ska minska storleken, men nu måste vi gå samma väg som alla andra. Vi har noterat att vi tappar marknadsandelar i butikerna eftersom vi prismässigt ligger högre än andra tillverkare. Jag gillar inte att behöva minska vikten, men jag vill i alla fall berätta det öppet att det är något vi gör.
Enligt Ulf Lindvall startade Gevalia trenden med minskad vikt i kaffeförpackningar startade med för 10 år sedan, då företaget sänkte vikten från 500 gram till 450 gram.– – – Det sker även inom andra produktområden, som hjorthornsalt från 30 gram till 25 gram, Tulips bacon har minskat från 140 gram till 125 gram.
Hur reagerar konsumenterna på den här trenden?
– Vissa märker av den, men det verkar som övervägande del ser på paketpriset i stället för jämförpriset.
Enligt Anna Rehman, på Konsumentverket är det inte många konsumenter som hör av sig i frågan.
– Men jag kan förstå om det upplevs som förvirrande för konsumenterna, men det är fri prissättning så länge varans pris framgår och det finns ett jämförelsepris.
Har inköparna för mycket makt?
– Jag vet inte vem som driver utvecklingen, om det är inköparna eller de stora producenterna. Jag tycker inte om utvecklingen i alla fall. Näste steg blir troligen att någon lanserar ett paket på 400 gram.