23948sdkhjf

Coops utmaningar är Åsa Wickholms möjligheter

Nya koncept som tillfredsställer kräsna kunder och effektiva kampanjer är en del av receptet för att få Coop riktigt lönsamt.

Åsa Wickholm lockas av utmaningar, det var skälet till att hon tog klivet från Ica till Coop för att utveckla affären och för att driva försäljning och öka lönsamheten hos Coop.


– Coop måste utvecklas inom många områden, sortimentet, förbättra inköpen, effektivisera kampanjer och jobba med kund-insikter, säger hon.


Det handlar det om att förvalta varumärket och ta tillbaka tätpositionen inom hållbart och ekologiskt.


– Änglamark som är det mest etablerade hållbara och erkända, enligt kunderna, och Coop som varumärke symboliserar väldigt mycket hållbarhet.


För Åsa Wickholm handlar det om att tillfredsställa behovet hos medvetna, kräsna och ombytliga kunder som är komplexa och illojala.


– De är medvetet illojala utifrån sina egna behov. De vill ha allt från ekologiskt och lågpris produkter till att det ska vara enkelt och bekvämt att handla.


Hon menar bekvämlighet i form av enkla kundvarv, att varorna ska vara lätta att hitta i hyllan och att lätt kunna handla online. En annan bekvämlighet som kunderna vill ha handlar om ”magmarknaden” med mer semi-färdiglagat och take away i butiken.


Har de ideologiska skillnaderna mellan Ica och Coop spelat ut sin roll?


– Icas framgångsfaktor bygger på den egna handlarens incitament som skapar lönsamhet. Coop har inte samma engagemang och därför gäller det att få till engagemanget på andra sätt för att kunna nå samma resultat.


Hur kommer Coop att se ut om fem år?


– Coop kommer att vara den goda kraften inom dagligvaruhandeln som man själv uttrycker i sin vision. Man kommer att vara en ledande aktör inom ekologiskt och hållbart och barnfamiljens förstahandsval.


OM ÅSA WICKHOLM


Aktuell: Går från Ica till Coop för att bli ny chef för affärsutveckling inom Inköp och Kategori.


Bakgrund: Har arbetat på Ica i 10 år, dessförinnan projektledare på Accenture.


Familj: Gift med Joakim sedan 10 år samt barnen Kalle 8, Emma 5 . Bor i Sollentuna.


Ålder: 41 år.


Fritid: “Familj och vänner tar mest tid. Jag tränar också, crosstraining-träning, golf, slalom, skidor, löpning och cykel. Älskar också matlagning och att vandra.”


Favoritmat: “Grillat på längden och tvären och stora sallader. Italienskt plock som bresaola, ost och oliver.”


Vill äta middag med: “Hakon Svensson som har satt dagligvaruhandelns största aktör på marknaden. Han gjorde något väldigt smart där.”


Vad skulle du säga till dig själv som 15-åring? “Njut av livet. Det går fortare än du tror. Ha så roligt som möjligt. Även om det finns ett mål långt fram, glöm inte bort att njuta i stunden.”


Sämsta beslut någonsin? “Brukar inte fundera över misslyckanden på det sättet, men ett var att springa Lidingöloppet med löparknä. Galen smärta, men det behövdes för att kunna fullfölja en svensk klassiker.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078