23948sdkhjf

Storlansering av Löfbergs miljövänliga kaffekapslar

Kaffekapslar av växtbaserat material som kan slängas med matavfallet. Kan det vara lösningen på ett galopperande miljöproblem? Nu lanserar de stora dagligvarukedjorna Löfbergs nyutvecklade kaffekapslar.
De populära kaffekapslarna har de senaste åren mött allt starkare kritik från miljöaktivister som en symbol för västvärldens resursslöseri. I Europa utgör kaffekapslar ungefär 30 procent av kaffemarknaden. I Sverige är marknadsandelen bara 4, 5 procent, men växer. Utvecklingen har lett till kritik från miljörörelsen, eftersom kapslarna är gjorda av ickeförnybara ämnen som plast och aluminium och är svåra att återvinna. Tidigare i år förbjöds alla kommunala inköp av produkten i tyska staden Hamburg.

Tidigare har Tassimo bett kunder skicka kapslarna till ett företag som utvinner plasten och säljer vidare, medan Nestlé förhandlat fram att Nespressokapslar ska få slängas med metallförpackningar.

Löfbergs gör tvärtom och har utvecklat en kapsel i växtbaserat material som kan slängas med matavfall. Den består av fiber från sockerrör och sockerbetor, vilket komposterar på cirka 12 veckor. Från att tidigare bara funnits i Löfbergs egna flaggskeppsbutik i Stockholm, Rosteriet i Karlstad, webbshopen samt på elektronikkedjorna Siba och Mediamarkt, lanseras kapslarna nu brett i Axfood-, Ica- och Coopbutiker över hela Sverige.

– Om vi har möjligheten att erbjuda konsumenter riktigt gott certifierat kaffe i en kapsel gjord av växtbaserat material (PLA) istället för fossil plast eller aluminium och samtidigt driva på utvecklingen i branschen så vill vi självklart göra det. Redan 1993 var vi först ut med att ta bort aluminiumet i kaffepaketen och vi menar fortfarande att vår vakuumförpackning än idag är marknadens mest miljöanpassade och resurssnåla kaffeförpackning, skriver Lars Appelqvist, vd Löfbergs, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063