The Smiling Group fick Livsmedelspriset
The Smiling Group vann Livsmedelspriset 2016 för att ha utvecklat en affärsmodell som skapar mervärde längs hela produktionskedjan.
Priset har delats ut sedan 1964.
Juryns motivering:
The Smiling Group vinner Livsmedelspriset 2016 för sitt disruptiva och ovanliga tillvägagångssätt. De kallas disruptiva, de nya tankar som dyker upp och förändrar en bransch i grunden. Med en tydlig idé som ligger rätt i tiden och ett gott entreprenörskap skapas affärsnytta, konkurrenskraft, förändring och förbättring för många. Genom att analysera hanteringen av cashewnötter kläcktes idén om att skapa en affärsmodell som visade sig skapa mervärde längs hela produktionskedjan. Genom att aktivt arbeta med Fairtrade har The Smiling Group skapat tydlig kommunikation motkunderna, samtidigt som bönderna får skäligt betalt för sina produkter.”
Livsmedelspriset:
Livsmedelsföreningen delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat, förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.