Stora formaten drog Ica
Försäljningen i de svenska Icabutikerna steg med 1,1 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Bäst gick de stora formaten Kvantum och Maxi.
Mest ökade försäljningen i Kvantumbutikerna, som ökade med 2,4 procent, 1,9 procent i jämförbara enheter. För Maxiformatet är siffrorna 2,1 procent och 1,8 procent i jämförbar butiker.
Både Ica Supermarket och Ica Nära tappade försäljning. Sämst gick det för Supermarketformatet, som tappade 0,4 procent i jämförbara enheter.
Enligt Icagruppen var kalendereffekten för augusti -0,2 procent. Den 31 augusti fanns det 1 295 Icabutiker i Sverige.
Augusti 2016 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi2 8462,1%1,8%Kvantum2 2882,4%1,9%Supermarket2 912-0,1%-0,4%Nära1 489-0,1%-0,2% Totalt 9 535 1,1% 0,8% Januari – augusti 2016 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi22 3223,4%2,6%Kvantum17 7852,8%2,4%Supermarket22 5072,2%2,1%Nära11 2733,1%3,4% Totalt 73 887 2,8% 2,5%