23948sdkhjf

Sverige världsmästare i försäljning av ekomat

Den svenska detaljhandeln sätter världsrekord i att sälja ekomat. Det visar färska siffror från Ekoweb.nu. – Sverige har nu lika hög ekoandel i detaljhandeln som Danmark, nio procent. Det är mycket glädjande, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb.nu.
Det är det oberoende företaget Ekoweb.nu som årligen sammanställer statistiken för detaljhandelns ekologiska livsmedelsförsäljning. Rapporten för första halvåret 2016 visar på en stark försäljningsökning som sker brett över olika segment. Försäljningen ökade med 23 procent i värde, klart snabbare än Ekowebs prognos på 20 procent. Försäljningen beräknas omsätta 21,7 miljarder kronor i detaljhandeln 2016. Under året har dessutom flera nya produkter lanserats i butiksledet. Enda problemet är bristen på ekoprodukter.

– Det är fortfarande brist i flera segment som nötkött, ägg, kyckling, frukt och grönt, berättar Cecilia Ryegård på Ekoweb.nu. Flera aktörer uppger att de kunnat sälja betydligt mer ekologiska produkter om de bara funnits tillgängliga, säger hon.

– När det gäller animaliska produkter om kyckling och nötkött berör man frågan om djuromsorg och här finns ett stort engagemang hos kunderna.

Så här fördelar sig ekoförsäljningen av livsmedel i svensk detaljhandel, inklusive Systembolaget första halvåret 2016:

Ökning första halvåret:

Systembolaget + 42 %, (ekoandel: 16 %)

ICA + 15 % (ekoandel: 7,5 %)

Axfood + 33 % (ekoandel: 6,7 %)

Coop +13,5 % (ekoandel: 10,1 %)

Bergendahls + 38 % (ekoandel: 7,3 %)

Lidl + 10 % (ekoandel: 2,6 %)

Coop, som är störst på försäljning av ekolivsmedel i Sverige, ser en tydlig ekotrend och tror på en fortsatt ökning framöver.

Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop:

– Vår e-handel ökar kraftigt och där ligger också ekosortimentet högt. Vi närmar oss en fjärdedel andel eko, säger hon.

Intressant är också att Sverige har kommit ikapp Danmark när det gäller försäljning av ekologisk mat. Danmark har tidigare i många år varit bäst i världen på ekologiskt, men nu är ekoandelen i svensk detaljhandel uppe i samma nivå: nio procent.

– Det kommer att bli en kamp om tiondelar vid årsskiftet, säger Cecilia Ryegård.

Är det något i den positiva utvecklingen för ekohandeln som förvånar henne?

– Utbudet i vissa butiker är fortfarande klent. Mitt intryck är att det handlar om management i butik, säger hon. Om butiksledningen inte tror på ekotrenden så tar man in få varor och exponerar dom dåligt. Jag har hört kunder vara irriterade att ekologisk frukt nästan är undangömd i butiken.

– Sen tycker jag att fler hälsoprodukter borde vara ekologiska. Konsumenterna kanske utgår från det automatiskt? När jag exempelvis tittar på Paulúns olika müslisorter och grötmixer så blir jag alltid lika förvånad att de inte är ekologiska. Här finns en förbättringspotential, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066