23948sdkhjf

Mathandeln draglok på nätet

Livsmedelshandeln är tillsammans med bygghandeln den bransch som ökar sin onlineförsäljning mest. 
Det visar e-barometern för 2016 års andra kvartal som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Totalt ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma kvartal förra året. LIvsmedelshandeln ökade med 38 procent och bygghandeln med 37 procent.

– Livsmedel är en bransch som fullkomligt blomstrar, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer. Det finns dock goda förutsättningar för nätförsäljningen att ta en allt större andel av den totala försäljningen. Inte minst i och med att de stora kedjorna numera finns på nätet och nya innovationer och tjänster lanseras, vilket kan driva marknaden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Denna rapport har temat export och import och resultaten visar att 21 procent av svenskarna handlade från utlandet under andra kvartalet, en ökning från 17 procent under första kvartalet.

E-barometern i sammanfattning:

E-handeln ökade med 18 procent under andra kvartalet 2016.
De branscher som ökar mest under perioden är bygghandeln (37 procent), livsmedelshandeln (38 procent) samt sport- och fritidshandeln (29 procent).
De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (36 procent) respektive mediaprodukter (27 procent).
Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.
21 procent av svenskarna handlade från utlandet under andra kvartalet, framförallt från Kina, Storbritannien, USA och Tyskland.
Fyra av tio företag har försäljning till utlandet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078