Icabutik prishöjer varor vid onlineköp
Ica tar ut ett prispåslag på 18 av 19 varor vid köp på bolagets onlinebutik. Det visar nyhetsbyrån SIX News undersökning som genomfördes på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm i augusti.
avser populära basvaror, visade sig 18 av 19 ha ett högre pris i
bolagets onlinebutik än i den fysiska butiken, skriver Six News.
Priset på Arlas Herrgårdsost visade sig vid undersökningen ha ett
lägre pris i onlinebutiken än i den fysiska butiken och utgjorde
undantaget från normen. En kampanjvara i butiken saknades i
onlinebutiken.
Totalt sett var prisskillnaden för samtliga undersökta varor 51,65
kronor till den fysiska butikens fördel. Priset för de undersökta
artiklarna i butik var 660,40 kronor och 712,05 kronor vid köp via
onlinebutiken.
Lägst prisskillnad i undersökningen visade en liter standardmjölk
som hade 0,35 kronor högre pris i onlinebutiken. Störst prisskillnad
visade kycklingfilé från Kronfågel som hade tio kronor högre pris i
onlinebutiken.
Nyhetsbyrån SIX News prisundersökning genomfördes under måndagen den 29 augusti på Maxi Ica Stormarknad Lindhagen i Stockholm.
Den undersökta butiken erbjuder även hemleverans mot en
förutbestämd kostnad beroende på dag och var du bor. För köp över 1 500 kronor bjuder Ica på kostnaden för hemleverans.