Santa Maria minskar på salt och socker
Santa Maria tar bort allt mer salt och socker ur sina produkter. Kryddtillverkaren möter nu allt starkare krav från kunderna på hälsosammare mat. – Det är ingen fluga utan ett självklart sätt för oss att ta ansvar, säger Sandra Flodström, hållbarhetschef på Santa Maria.
I fjol nylanserade Santa Maria delar av sitt Tex Mex-sortiment, efter att ha tagit bort onödigt salt, socker och tillsatser. I stället har företaget valt att till exempel addera mer kryddor. Nu lanseras ytterligare produkter som har förbättrats på samma sätt. Kristina Lukes, marknads- och innovationsdirektör på Santa Maria.
– Konsumenterna hittar nu våra nya tortillas, dipmixer, tacosåser och salsor i butikerna, liksom indiska kryddmixer, nudlar och kokosmjölk. Hittills har vi tagit bort 385 ton socker och över 200 ton salt. Men arbetet fortsätter. Till 2020 ska vi ha minskat vårt totala saltinnehåll med 25% och sockret med 50% jämfört med 2014, säger hon.
– Vi har absolut märkt av ett ökat fokus på tillsatser, säger Sandra Flodström, hållbarhetschef på Santa Maria. Som matföretag har vi stor påverkan och vi kan verkligen göra skillnad genom att göra våra produkter ännu bättre,
Santa Maria understryker att salt- och sockerreduceringen inte påverkar smaken.
– Smaken har alltid varit i fokus för Santa Maria. Det innebär att vi får jobba lite extra hårt när vi ändrar produkterna. Det är svårt att ta bort eller byta ut ingredienser och samtidigt bibehålla eller ytterligare förbättra smaken. Men det gör det förstås ännu roligare när vi lyckas, säger Sandra Flodström.