23948sdkhjf

Ökad aptit på rotfruktschips

Chipsproducenten Rootfruit Scandinavia AB ökar sin omsättning och tar marknadsavdelningar tack vare kraftfull marknadsföring och butikskampanjer.
Rootfruit Scandinavia AB, som tillverkar och marknadsför varumärkena Gårdschips och Rootfruit, fortsätter sin framgångsrika expansion. Företaget redovisar en ökad omsättning på 7,9 miljoner kronor för årets andra kvartal. Att jämföra med 6,6 miljoner kronor för samma period förra året, en tillväxt på 20 procent. Resultatet före skatt landar på -0,85 miljoner kronor (-0,81). Det försämrade resultatet beror på att antal stora och kostsamma kampanjer i svensk dagligvaruhandel samt butiksaktiviteter. För det första halvåret ökade omsättningen till 15,3 miljoner kronor (13,2), en tillväxt på 16 procent. Resultatet före skatt uppgick till -1,8 miljoner kronor (-1,1).

Företaget säger att de planerar färre kampanjer för det andra halvåret, varvid lönsamheten kommer att öka. Rootfruit Scandinavia räknar med att den hittills kraftfulla satsningen på marknadsföring fortsätter ge positiva effekter året ut.

Nettoförsäljningen mellan produkterna under första halvåret har varit Gårdschips 73 procent och Rootfruit 27 procent. Varumärket Rootfruit (rotfruktschips) har en fortsatt god utveckling och har dessutom ytterligare en fördel:

– Produkternas unikitet har en stor fördel vid lansering i nya länder där varumärket lättare kommer in, eftersom konkurrensen ofta är låg inom rotfruktschips, säger vd för Rootfruit Scandinavia Hans Jacobsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063