Lidl Sverige gör vinst för fjärde året i följd
Lidls satsning på svenskt och hållbart sortiment betalar sig. Vinsten förra året landar på 86,2 miljoner kronor. Nu fortsätter expansionen.
– Att Lidl fortsätter gå med vinst för fjärde året i rad visar att vår affärsmodell att erbjuda livsmedel av hög kvalitet till bästa pris är framgångsrik på den svenska marknaden. Att vår medvetna satsning på sortimentet och butiksupplevelsen ger resultat visas också av att vi utnämnts till Årets butikskedja av Retail Awards. Vi fortsätter vår satsning på Sverige, säger Johannes Fieber, Sverigechef för Lidl.
Lidl fortsätter satsningen på ett svenskt och hållbart sortiment, energieffektiva butiker och mer klimatsmarta transporter. Nyligen togs beslut om branschledande hållbarhetskrav på kaffe, te, kakao, palmolja och ägg. Arbetet fortgår med att ställa om till mer hållbara transporter och andelen som körs med förnybara eller alternativa drivmedel var i augusti 2016 drygt 48%. Lägger man sedan till de transporter som körs med den nyligen Svanenmärkta dieseln blir siffran över 90%.
Lidl investerade under året i en utbyggnad av lagret i Halmstad och modernisering av sina citybutiker. Lidl kommer att fortsätta att investera och expandera. Under de kommande tre åren kommer tre miljarder kronor att investeras i fler butiker, ett tredje lager, och nytt huvudkontor.
Räkenskapsåret för Lidl sträcker sig från 2015-03-01 till 2016-02-29.