23948sdkhjf

Blomsterförsäljningen går starkt för Ica och Coop

Fint vår- och sommarväder gör att blomsterförsäljningen har sett ett uppsving i år, enligt Blomsterbranschens riksorganisation.
– 2016 har haft en positiv utveckling under det första halvåret, bland annat tack vare hjälp från det fina vädret. Blomsterförsäljningen är väderberoende, säger Rolf Persson, ordförande i Blomsterbranschens riksorganisation till P4 Radio Blekinge.

I blomsterbutiker kommer många in för att handla blommor till högtider och presenter. Men den största trenden i år är att vi köper allt mer blommor till oss själva och de plockar vi ofta på oss i matbutiken.

Livsmedelskedjorna Coop och Ica har märkt av att blommor går starkt just nu.

– Blommor är en färskvara, så det är ganska naturligt att vi utvecklar vårt erbjudande. Hittills i år är det närmare 170 butiker som har köpt eller investerat i nya butiksmiljöer för blommor, säger Peter Hägg, ansvarig för Icas blomstererbjudande.
Han räknar med att försäljningen av krukväxter, snittblommor och utplanteringsväxter i år kommer att nå över 2015 års 11 miljarder kronor.

– Vi kan se på vissa stora volymprodukter att vi har haft en väldigt bra ökning på både 10 och 15 procent på vissa snittblommor och krukväxter, säger han.
Men konkurrensen i branschen är hård och det är svårt att få en bra lönsamhet, säger Rolf Persson. Trenden är att företagen blir färre, men större.

– Det är många aktörer i alla led, vilket ger hård konkurrens. Det finns alltid företag som går bra, men tittar jag på ett genomsnitt är vinstnivåerna inte så lysande höga. De ligger på 1-3 procent av det totala beloppet, säger Rolf Persson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063