Mathandeln på nätet fortsätter öka
Det är ingen avmattning i sikte på nätmathandelns tillväxt. Enligt dagens D-food Index ökade onlineförsäljningen med 38 procent under årets andra kvartal.
D-food Index ges ut av branschorganisationen Svensk Digital Handel, och visar tillväxten av livsmedelsförsäljningen på nätet. Jämfört med andra kvartalet förra året har försäljningen ökat med totat 38 procent.
Lösplocket går ifrån ännu mer och ökar med 50 procent, medan de färdiga middagslösningarna, matkassarna, ökar med 24 procent. För det första halvåret är motsvarande tillväxtsiffror 47 och 23 procent.
Med nuvarande tillväxttakt uppskattar Svensk Digital Handel att matförsäljningen på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor i år. Nästan en fördubbling på två år.
– En viktig förklaring till varför branschen kan växa som den gör är att tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har på kort tid lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten på produkterna, något som varit en utmaning för branschen. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker. Vår årliga rapport ”Digital Mathandel 2016” visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger Svensk Digital handels vd Jonas Ogvall i en kommentar.