Hon jagar pokémonjägare åt City Gross
På Bergendahls Food jobbar en ”content”-besättning och kaptensmössan på skutan hittas hos ”Head of content” – Thérèse Lundquist, 48 år.
Titeln är relativt ny och okänd i dagligvaruhandeln. Thérèse har haft rollen i ungefär fem månader.
– Kunderna i dag är väldigt medvetna, och det finns en jättepotential i det. En familj i dag kan bestå av till exempel en familjemedlem som älskar kött, en som är vegan och en annan som är glutenallergiker. Hur skapar vi ett innehåll som blir relevant för dem och hur förmedlar vi det budskapet? Det är sådana frågor som vi jobbar med, säger Thérèse Lundquist.
Mobiltelefoner och sociala medier tar allt större plats i vår vardag och har blivit är en stor utmaning för dagligvaruhandeln att förhålla sig till. Men här finns också en potentiell guldgruva för den som lyckas hänga med i svängarna och dra nytta av den tekniska revolutionen.
– Vi jobbar lite som en nyhetsredaktion. Vad är nytt och vilket forum lämpar sig bäst för det? Bör det ligga som en film på sociala medier, ett recept i mobilen eller ett erbjudande i butiken? Det gäller att ta reda på vad vi bör visa och hur vi ska klä det, fortsätter Thérèse Lundquist.
Visionerna tar ofta ut henne och det övriga contentteamet på totalt outforskade marker. Ett exempel är den nya satsningen på mobilsuccén Pokémon go som City Gross var först i dagligvaruhandeln att haka på.
I spelet finns ”pokéstops” där pokémonspelarna samlar hjälpmedel till spelet, och på dessa kan vem som helst aktiviera ”lures” som lockar till sig pokémons i närheten. På så sätt kan City Gross enkelt locka till sig pokémons in i affären genom att själv köpa lures för en billig peng i spelets egna butik.
Contentteamet på Bergendahls var snabb att lokalisera vilka City Gross butiker som hade dessa ”pokéstops” och se till att lures alltid var igång.
Tillsammans med gratis wi-fi, kampanjer och reklam kopplade till Pokémon go har City Gross lyckats skapa riktiga pokémon-fester i butikerna.
– På de butiker vi har kunnat aktivera lures har vi haft mycket bra resultat, så vi är väldigt nöjda. På varor riktade mot Pokémon go har vi på vissa ställen faktiskt ökat försäljningen med flera hundra procent. Nyligen ringde till exempel en av våra butikschefer i Kalmar och var helt lyrisk. De hade sett otroliga resultat, säger Thérèse Lundquist, som är noga med att poängtera att satsningarna aldrig hade gått om inte hela contentteamet hade hjälpts åt och jobbat målmedvetet.
Thérèse som också själv spelar Pokémon go har inga planer på att tona ned satsningarna utan tvärtom funderar de på nya sätt att vidareutveckla konceptet.
– Niantic har tyvärr stängt möjligheten att ansöka om nya pokéstops för tillfället men vi funderar till exempel på gratis laddstationer i butikerna. Pokémon go drar väldigt mycket ström.
Om Therese Lundquist
Ålder: 48 år.
Familj: Sambo, två barn och två katter.
Aktuell: Ny head of content på Bergendahls Food och ansiktet bakom City Gross satsning på Pokémon go.
Bakgrund: Marknadsförare ut i fingerspetsarna och har jobbat med retail egentligen hela arbetslivet. Både som egenföretagare och inom stora koncerner. Har bland annat jobbat för LVMH och innan det som vd på StudioNoc.
Fritid: Jag är äventyrlig av mig. Jag gillar att träna, resa, träffa människor, laga mat, hänga med familjen och att vara aktiv.
Favoritmat: Jag tycker om variation och gillar att använda många ingredienser när jag lagar mat. Mycket grönt ska det vara och sen gillar proteintrenden också.
Vill äta middag med: Albert Einstein eftersom jag tycker att relativitetsteorin är intressant. Jag tycker att det är spännande att tänka sig att allting bara relativt och att det kanske finns ett parallellt universum. Einstein tänkte nog mycket på sådana saker och det vore intressant att prata med honom om det.
Vad skulle du säga till dig själv som 15-åring?
Håll fast vid det du tror på, och lita på din intuition. Det trodde jag på redan då och det har jag faktiskt också gjort. Jag hade en övertygelse och jag har oftast litat på mig själv. Om det sedan hade med mognad att göra eller inte är svårt att veta.
Sämsta beslut någonsin: Att jag flyttade hem från Italien. Jag skulle nog ha stannat kvar där. Nej förresten, det var elakt mot Sverige. Jag tyckte verkligen om Medelhavet men jag gillar ju Sverige också.