Servicehandeln på frammarsch
Försäljningen i servicehandeln ökade med 4,1 procent under kvartal två i år, visar Servicehandelsindex.
– Conveniencebranschen är het för tillfället och försäljningen växer i alla segment. En delbransch som sticker ut är Trafikbutiker som vänt en negativ trend genom att satsa på ett attraktivare kunderbjudande, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden, i en kommentar.
Optimismen i branschen är större än normalt, även om servicehandlarnas framtidstro minskade från 50 till 46 procentenheter under kvartalet. Mest optimistiska är kedjeaktörerna. Bland dem tror drygt 71 procent på ökad försäljning under det närmaste halvåret, jämfört med 46 procent bland de enskilda handlarna.
– Sett till första halvåret har conveniencebranschen ökat sin försäljning med 3,7 procent. Det är den starkaste inledningen för servicehandeln sedan år 2008. Nu gäller det för branschen att behålla den fina utvecklingen under den resterande delen av året. Förutsättningarna finns. Köpstarka hushåll och en stark befolkningstillväxt, är två faktorer som medför ökad efterfrågan inom conveniencebranschen, säger Bengt Hedlund.