23948sdkhjf

Servicehandeln på frammarsch

Försäljningen i servicehandeln ökade med 4,1 procent under kvartal två i år, visar Servicehandelsindex.
Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden, tidigare Svensk Servicehandel & Fast Food, visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 4,1 procent under det andra kvartalet 2016. Alla servicehandelns delbranscher gick bra under kvartalet, men allra mest ökade Café, med en försäljningsökning på 5,5 procent, samt Trafikbutiker som ökade med 4,6 procent. Även Fast food med ökning på 4,0 procent hade ett extra starkt kvartal. Spel & Tobak ökade med 3,8 procent ochMinilivs med 2,4 procent.

– Conveniencebranschen är het för tillfället och försäljningen växer i alla segment. En delbransch som sticker ut är Trafikbutiker som vänt en negativ trend genom att satsa på ett attraktivare kunderbjudande, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden, i en kommentar.

Optimismen i branschen är större än normalt, även om servicehandlarnas framtidstro minskade från 50 till 46 procentenheter under kvartalet. Mest optimistiska är kedjeaktörerna. Bland dem tror drygt 71 procent på ökad försäljning under det närmaste halvåret, jämfört med 46 procent bland de enskilda handlarna.
– Sett till första halvåret har conveniencebranschen ökat sin försäljning med 3,7 procent. Det är den starkaste inledningen för servicehandeln sedan år 2008. Nu gäller det för branschen att behålla den fina utvecklingen under den resterande delen av året. Förutsättningarna finns. Köpstarka hushåll och en stark befolkningstillväxt, är två faktorer som medför ökad efterfrågan inom conveniencebranschen, säger Bengt Hedlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065