Full rulle för Mackmyra
Försäljningen av den svenska whiskyproducenten Mackmyras flaskor forsätter att öka och når rekordvolymer efter en ökning på 24 procent under kvartal två.
Försäljningen till Systembolaget ökade med 19 procent och försäljningen till Mackmyras prioriterade exportmarknader mer än fördubblades i kvartalet. Fat och Upplevelser sålde något sämre än under motsvarande kvartal i fjol, försäljningen nådde 5,4 miljoner kronor jämfört med 5,8 miljoner.
Mackmyras totala försäljning ökade med 11 procent jämfört med samma period 2015, och hamnade på 16,7 miljoner kronor mot fjolårets 15,1 miljoner. Försäljningen av flaskor utgjorde 68 procent, vilket är en ökning från tidigare 60 procent.
Försäljningen till Mackmyras prioriterade exportmarknader Tyskland, Storbritannien och Frankrike ökade med 134 procent och uppgick i kvartalet till 2,7 miljoner kronor. Dessa marknader utgjorde därmed 24 procent av den totala flaskförsäljningen i kvartalet.
Den kraftiga försäljningsökningen av flaskor har medfört ett ökat behov av rörelsekapital vilket belastat kassaflödet i perioden. Styrelsen föreslår en garanterad företrädesemission om 15,4 miljoner kronor och har kallat till extra bolagsstämma den 24 augusti för beslut. Det inkomna kapitalet ska bland annat användas för att öka destilleringstakten för att kunna möta den allt högre försäljningen av flaskor.
– Under det första halvåret 2016 ökade antal sålda flaskor med 57 % jämfört med samma period 2015. Ökningen kräver mer rörelsekapital och ger en risk för brist av ung whisky i mognadslagret runt år 2022. Vår äldre whisky vill vi använda till exklusiva produkter som vi kan ta högt betalt för, men ung whisky är viktig för det prissegment som ger större volymer, kommenterar Mackmyras vd Magnus Dandanell i rapporten.