Vegetarisk mat snart på var mans tallrik
Under första halvåret i år ökade försäljningen av vegetarisk mat med 41 procent på Willys och Hemköp. – Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som äger Willys och Hemköp.
Kvinnor är mer inställda på att äta grönt i högre grad framöver (25 procent) och bland yngre är det ännu fler (31 procent).
– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij.
Under sommaren lanserade Axfood en rapport där de beskriver hur de tror att den svenska matkassen kommer se ut år 2030. En spaning i rapporten är just vegotrenden. Köttkonsumtionen kommer att minska och ersättas av flera gröna proteiner. Köttfärsen till tacosen kommer exempelvis att ersättas av vegofärs och baljväxter när vi handlar till fredagsmyset. Odlad fisk kommer att äta vegetarisk kost och inte fiskmjöl. Däremot kommer det att dröja innan skalbaggar blir en vanlig proteinkälla i våra matkassar, enligt Axfood.
Läs rapporten i sin helhet här.