23948sdkhjf

Livsmedelsbranschen i allt starkare tillväxt

Försäljning, export och antalet anställda ökar. Framtiden ser ljus ut. Det går bra för livsmedelsindustrin i Sverige visar Livsmedelsföretagens konjunkturrapport för andra kvartalet 2016.
Ett starkt första kvartal följdes av ett bra andra kvartal, vilket ger en ljus bild av det första halvåret 2016. Alla staplar pekar samfällt i rätt riktning, bortsett från att inköpspriserna ökar något. Den växande befolkningen, starka konjunkturen och ökade disponibla köpkraften ger dessutom drag för premiumprodukter i handeln, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för andra kvartalet. Svensk livsmedelsproduktion visar nu en förskjutning mot mer förädling och premium, vilket i sin tur skapar förutsättningar för en mer offensiv livsmedelsindustri.

För andra kvartalet i följd är utvecklingen över sysselsatta svagt positiv, vilket är ett ett genombrott i förhållande till den negativa utvecklingen som varit mer eller mindre konstant under konjunkturbrevets nioåriga existens. Livsmedelsindustrins värld kännetecknas å ena sidan av ett snabbrörligt utbud och trendkänsliga konsumenter och å andra sidan som en bransch som totalt sett inte växer särskilt snabbt omsättningsmässigt. Det gör att det blir ännu viktigare för livsmedelsföretag att kunna läsa av samtiden och ligga rätt med sin produktportfölj.

En trend som företagen bör förhålla sig till är exempelvis proteinskiftet, där animaliska proteiner byts ut mot vegetabiliska, som seglat upp ordentligt under senare tid.

En annan intressant trend är att antalet livsmedelsföretag ökar och branschen har idag 4000 enskilda företag. I jämförelse med de andra industrigrenarna som redovisas av SCB finns ingen annan med lika stor procentuell tillväxt.
Läs hela konjunkturbrevet här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094