Kycklingar ökar i popularitet
Den nordiska kycklingproducenten Scandi Standard redovisar en omsättning på 1 503,3 miljoner kronor för andra kvartalet, en ökning med 12 procent. Ökad aptit hos norska och svenska konsumenter ligger bakom lyftet.
För det första halvåret 2016 är trenden stigande. Omsättningen 2 889,9, en ökning med nio procent för motsvarande period förra året (2 650,9)
Ökningen kan främst hänföras till ökad distribution i Norge i kombination med en stark återhämtning av den norska marknaden, en stark tillväxt i Sverige inom kylda produkter samt ett väsentligt antal ökade listningar i Finland.
Scandi Standard gjorde ett flertal lyckade produktlanseringar för att driva kategorin i linje med företagets vision att inspirera de nordiska konsumenterna att äta kyckling en gång till i veckan. Dessa omfattade bland annat kycklingkorvar, marinerade grillprodukter, innerfiléer på spett och kycklingbacon, skriver företaget i sin kvartalsrapport.
Läs rapporten i sin helhet här.