Bergendahls och Stjärnägg fälls för vilseledande äggreklam
Nej, Stjärnäggs hönor kan inte beskrivas som ”glada hönor i det fria”. Reklamombudsmannen fäller nu en annons som visades utanför en City Gross Butik i Karlskrona i påskas.
Anmälaren, en privatperson i Karlskrona, har anmält reklamen som vilseledande med motiveringen att alla industrihönor är hårt avlade och hålls under onaturliga förhållanden och därför knappast kan beskrivas som glada hönor i det fria.
Hönor som hålls i så kallade frigående system hålls i allmänhet i grupper på tusentals hönor. Ett allvarligt problem som då uppstår är onormala beteenden som till exempel fjäderplockning och hackning. ”Frigående med utomhusvistelse” innebär att hönorna har möjlighet att gå ut i en rastgård.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är vilseledande. Den strider därmed mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Läs hela domen här.
Annonsören CityGross (som ägs av Bergendahls Foods AB) säger i sitt yttrande att reklamen i fråga inte står i strid med artikel 5 i ICC:s regler. Likväl tycker man naturligtvis att det är beklagligt om någon av kunderna upplever kommunikationen som otydlig eller till och med vilseledande. Organisationen Djurens Rätt har nyligen inlett en dialog med City Gross, bland annat angående deras äggpolicy.