Icas satsning på hållbarhet driver tillväxten
Icagruppens utsläpp av växthusgaser minskade med 27 procent det senaste året. Det framgår av koncernens hållbarhetsrapport för andra kvartalet. - Hållbarhet och miljöarbete driver tillväxt, det ser vi tydligt, säger Per Strömberg, vd för Icagruppen AB.
– Vår ambition är att vara ledande inom ansvarsfullt företagande. Det är en position vi vill nå dels för att vi i kraft av vår storlek har ett ansvar, dels för att vi så tydligt ser att hållbarhet driver tillväxt.
Arbetet sporras av kundernas intresse och därför har Ica satt nya interna klimatmål, vilket höjt tempot i arbetet ytterligare.
– Vi har bland annat fortsatt vår översyn av köldmedia i butik, genomfört effektiviseringar inom transporter och lansering av klimatguidade recept på ica.se , säger Per Strömberg.
Icagruppens mätning av utsläpp av växthusgaser omfattar perioden juli 2015 till juni 2016 jämfört med 2006. I rapporten finner man bland annat:
– Ica lanserar en klimatguidning av recepten på ica.se . Recepten får ett, två eller tre löv som symboliserar hur bra de är ur ett klimatperspektiv. I slutet av perioden var cirka 2 000 recept klimatguidade och framöver kommer alla nya recept att klimatberäknas.
– Ica inför svensk mjölkråvara i företagets egna mejeriprodukter. Målet är att Icas mejeriprodukter och majoriteten av Icas hårdost vara tillverkade på svenskproducerad mjölk.
– Ica lanserar en ny branschgemensam ursprungsmärkning: ”Från Sverige”. Märket får användas på livsmedel, råvaror och växter som producerats i Sverige och som uppfyller kriterierna för märkningen. Ica Sverige har varit en av initiativtagarna till den nya märkningen, som tagits fram i samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF.
Läs rapporten här