Det amerikanska kommunikationsföretaget Watershed Communications har genomfört en studie om hur köpbesluten tas av den så kallade millenniegenerationen, barnen som föddes runt sekelskiftet och som i dag är i 16-17-årsåldern. Enligt Watershed så tappar nu ledande amerikanska livsmedels- och dryckestillverkare marknadsandelar till ett värde av 35 miljarder kronor till mindre varumärken. Det är en trend som företagen måste vara vaksam på, menar Watershed. Undersökningen visar att den unga generationen är väldigt engagerade och ifrågasättande konsumenter, men förmodligen inte så medvetna så de själv tror sig vara. Ungdomarna formar sina åsikter om matprodukter och drycker i samma ögonblick som de läser om dem, besluten tas på känsla och går fort. Nyckeln till köpbesluten är att ungdomarna måste uppleva att varumärkena är ”autentiska”. Så vilka varumärken upplevs ha denna fina egenskap?
Fem-i-topp-listan ser ut så här: Trader Joe’s, Coca-Cola, Kind Bars, Honest Tea och Starbucks.
– Millenniumgenerationen vill ha enkelhet och långsiktighet, inte bara små oberoende och udda varumärken, säger Lisa Donoughe, VD. Läs
rapporten här: