23948sdkhjf

Små butiker kämpar mot e-handeln

Lokala småbutiker får allt tuffare motstånd från stora e-handelssajter.

För att möta konkurrensen, nå kunder och inte dö ut krävs att även små handlare skaffar en internetsajt, säger Jonas Ogvall vd på Svensk Digital handel.


Han menar att en butik som i framtiden inte har en hemsida kan komma att få lägga ner sin verksamhet.

– Det krävs helt ny kompetens av handlare idag. De måste lära sig sociala medier för sin överlevnad, man når inga kunder om man inte är digital, säger han.

Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Karlstad universitet, säger även han att den lilla lokala butiken står inför en helt ny verklighet idag.

– De har det jättetufft nu. Under många år har de stött på hård konkurrens från olika butikskedjor, men nu har prispressen ökat ytterligare i och med konkurrensen från utländska e-handelssajter, säger han.

Även Wästlund menar att den lokala handlaren måste se till att ha en hemsida där man kan gå in och kolla vilka produkter som finns i butiken. Han säger också att om den lilla butiken inte kan konkurrera med pris måste handlaren hitta andra konkurrensfördelar.

– De får försöka konkurrera med service, kunnande och med det personliga bemötandet, säger han.

Företagare med webbutik


Ulrica Westerdahl startade en butik med barnkläder i centrala Alingsås för fem år sedan. I samband med att hon startade en fysisk butik, la hon även ut en hemsida för att kunder skulle hitta till butiken och läsa om hennes verksamhet. Ett år senare öppnade hon en webbutik.

– För mig var det naturligt att även ha även en fysisk butik. Jag tycker att det är viktigt att ha kontakt med människor. Jag gillar att möta kunder och vill inte bara sitta och paketera ordrar, säger hon.

Att finnas på internet tycker hon är viktigt och en självklarhet.

– Jag vet att jag själv googlar på allt: vägbeskrivningar, bilder och hur saker och ting ser ut. Att som fysisk butik också ha en hemsida som berättar om butiken tycker jag borde vara en självklarhet år 2016.

Att möta konkurrens


Hon säger att hon märker av konkurrensen från både små och stora e-handelssajter och berättar om hur hon försöker möta större konkurrenter.

– Jag tror på ett personligt bemötande även om det sker via internet. Jag svarar snabbt på mejl, jag gör fina paket och om någon frågar om jag kan ta kort på något och skicka så gör jag det, berättar hon.

Westerdahl tror också att den handlare som har en fysisk butik och som vill hänga med i framtiden måste se till att finnas på internet.

– Den unga generationen sitter mycket hemma och klickar på olika sajter. Ligger man i sängen eller sitter framför teven och kollar på olika produkter i mobiltelefonen kan det vara lockande att beställa snabbt om det erbjuds fri frakt och fri retur, säger hon.

Annika Selin/TT


Fakta: E-handel



Detaljhandeln omsatte förra året 726,6 miljarder inklusive moms.
Förra året hade e-handeln 6,9 procent av detaljhandelsmarknaden. Räknar man bort mat står e-handeln för 12 procent av marknaden.
E-handel växte med 19 procent under år 2015 och den traditionella med 4,7 procent för samma period.
Enligt HUI research växer e-handeln betydligt snabbare nu än den traditionella handeln.

Källa: Svensk digital handel och HUI Research.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063