23948sdkhjf

Raisio ökar vinsten

Den finländska livsmedelskoncernen ökar sitt resultat trots kraftigt minskad omsättning.
Raisio redovisar en minskad omsättning på 124,1 miljoner euro för årets första kvartal. Att jämföra med 141,5 miljoner euro för samma period förra året. Det jämförbara rörelseresultatet förbättrades till 15,0 miljoner euro (14,0) enligt företagets delårsrapport i dag.

För det första halvåret minskade omsättningen till 238,1 miljoner euro (264,0) medan det jämförbara ebitresultatet förbättrades till 24,7 miljoner euro (23,7).

Koncern-vd:n Matti Rihko, lyfter fram det förbättrade jämförbara ebitresultatet i sin rapportkommentar:

– I april licensierade vi vårt varumärke Honey Monster till den brittiska spannmålsproducenten

Brecks. Brecks började producera, marknadsföra och sälja Honey Monsterprodukter den 1 juli. I juli, efter rapportperoden sålde vi också vår Newport snackbarverksamhet till holländska riskkapitalbolaget Nimbus. Både Honey Monster och Newport var förlustbringande så avyttringen kommer att förbättra

vår operativa kassaflöde, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062