23948sdkhjf

S-Groups insamling av data väcker debatt i Finland

Finska Konsumentförbundet ifrågasätter S-Groups hantering av insamlad data då kunden inte kan välja bort att lämna ut inköpsvanor.

Finska S-Group har aviserat att företaget kommer att samla in detaljerad information om kundernas inköpsvanor på produktnivå genom företagets bonuskort. Informationen kommer att samlas in på alla inköp i alla kedjor ägda av koncernen. som ABC-bensinstationer, Alepa, Sokos och Prismabutikerna från och med 1 september.


Enligt Pekka Malmirä, ansvarig för kundrelationer på S-Group är syftet att personalisera och förbättra kunderbjudandet.


Informationen har dock väckt debatt i Finland, Tuula Sario, jurist på finska Konsumentförbundet, varnar för att lämna ut för mycket privat information till företaget som kan göra intrång på den personliga integriteten.


Enligt S-Group kan kunden välja bort att informationen används av företaget för kunderbjudanden, genom att meddela företaget. Däremot kommer data kring kunden ändå att samlas in och användas i utvecklingen av regionala och butiksspecifika erbjudanden.


Men enligt Tuula Sario räcker det inte att kunden kan förbjuda företaget att använda informationen för erbjudanden, det är insamlingen av data som är problemet.


Huvudkonkurrenten Kesko samlar också in detaljerad information om kundernas köpvanor sedan 2014, men kunderna tillåts välja bort att få sin data insamlad.


I Sverige gav HUI Research och Tieto ut en rapport 2015 kring riskerna med tillgång till personlig information och möjligheten att göra intrång på den personliga integriteten. I rapporten konstateras att svenska konsumenter är positiva till tekniken och inom områden där konsumenterna direkt ser kopplingen till en bättre köpupplev vill man att detaljisterna ska göra mer än vad de gör idag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063