Icas reklamsåpa – en manlig affär
Icas reklamsåpa har hyllats för sin mångfald, men den manliga dominansen är överväldigande.
Såpan visar sig ha haft tre gånger fler manliga än kvinnliga karaktärer på rollistan och männen har fått mer än 80 procent av all taltid genom åren. Sammanlagt har reklamsåpan bestått av 75 procent män, enligt Gendertimer.
Mätningen har gjorts på de 359 avsnitt som finns i Icas egna play-app. De sträcker sig från 2006 till juli i år.
– Det här är ett bra exempel på hur svårt det är att hålla olika diskrimineringar i huvudet samtidigt. Det visar hur stark den manliga normen är i praktiken. Vi hyllar reklamsåpan för sitt inkluderande anslag men reagerar inte alls på att den ger kvinnor mindre utrymme än genomsnittet på bara 30 procent för media, säger Fredrik Eklöf på Gendertimer, i en kommentar.
Detta visade undersökningen:
Antal avsnitt: 359 st (mellan 2006-2016)
Taltid för samtliga kvinnliga karaktärer: 1664 sek
Taltid för samtliga manliga karaktärer: 7195 sek
Procentuell taltid för samtliga kvinnliga karaktärer: 18,8 %
Procentuell taltid för samtliga manliga karaktärer: 81,2 %
Deltagare
Sammanlagt antal kvinnliga karaktärer som får taltid: 286 st (24,34 %)
(en kvinnlig karaktär som återkommer i flera avsnitt räknas alltså en gång per avsnitt)
Sammanlagt antal manliga karaktärer som får taltid: 889 st (75,65 %)