Bringwell minskade förlusten
Hälsokostföretaget Bringwell fortsätter att tappa inom hälsofackhandeln, men ökar i apoteken och på nätet.
Resultatet tyngs av engångsposter, bland annat hänförliga till skadestånd och processkostnader i tvister, skriver bolaget i delårsrapporten.
– Egenvårdbranschen har under första halvåret präglats starkt av en kanalglidning där försäljningen inom Hälsofackhandeln minskar medan försäljningen på Apotek och Webb ökar. Denna utveckling såg vi delvis 2015 och den har accelererat under 2016. Glädjande är att vi har stark tillväxt både på Apotek och på Webb, där vi växer mer än vad dessa kanaler själva växer. Hälsofackhandeln är Bringwells klart största kanal och när den minskar så påverkar det vår försäljning markant. Det gör att vi nu ytterligare intensifierar våra ansträngningar för att bredda distributionen av våra produkter i kanaler som växer, säger tf vd:n Jonny Hoffman i en rapportkommentar.