23948sdkhjf

7-Eleven först ut med drönarleverans

Nej, det blev inte Amazon utan 7-Eleven som blev först med att drönarleverera direkt hem till en amerikansk privatkund.
Den amerikanska servicebutikskedjan gjorde leveransen tillsammans med det Renobaserade start-up-företaget Flirtey som bygger och kör drönare – med siktet inställt på framtida uppdrag för såväl e-handlare, som mataktörer, sjukvård och e-handlare.

Leveransen skedde nu i juli i Reno.

Och vad levererade då den flygande roboten? Jo, donut, kycklingsmörgås och kaffe. Drönaren hittade till kunden med GPS och sänkte ned kartongen med kedjans logga på i ett rep vid familjens hus.

Idag har amerikanska 7-Eleven näthandel, där kunderna i vanliga fall får sina leveranser på mer traditionellt vis. Men kedjan planerar drönarleveranser framöver, även om ledningen inte vill specificera tidpunkt, rapporterar bland andra Techcrunch.com.

I ett pressmeddelande säger butikskedjans meerchandising-ansvarig Jesus H. Delgado-Jenkins :

– I framtiden vill vi kunna ha hela vårt butikssortiment redo för leverans till kund på minuten.

Ylva Åkesson/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062