Nytt starkt kvartal för Orkla
Livsmedelskoncernen Orkla fortsätter att visa starka siffror.
För det första halvåret ökade omsättningen till 18 043 miljoner kronor (15 246) och rörelseresultatet till 1 813 miljoner kronor (1 514), enligt koncernens delårsrapport.
För den dominerande märkesvaruverksamheten Branded Consumer Goods ökade omsättningen till 9 147 miljoner kronor för andra kvartalet (7 404) och rörelseresultatet till 982 miljoner kronor (820). För halvåret blev omsättningen 17 509 miljoner kronor (14 624) och rörelseresultatet 1 842 miljoner kronor (1 589).
Märkesvaruverksamheten hade en organisk omsättningstillväxt på 3,8 procent. Alla fyra affärsområdena rapporterade ökad omsättning och vinst under kvartalet. Bakom det ligger både uppköp och interna förbättringsprojekt.
– För nionde kvartalet i rad har vi organisk försäljningstillväxt inom våra märkesvaror, kunde Orklas vd och koncernchef Peter A Ruzicka konstatera i en rapportkommentar.