23948sdkhjf

Midsona storhandlar och ökar vinsten

Hälsokost- och välbefinnandeföretaget Midsona köper Internatural med varumärkena Kung Markatta och Helios. Bolaget rapporterar också ökad vinst.
I början av juli meddelade Midsona att bolaget köper Internatural med de ekologiska varumärkena Kung Markatta och Helios. Tillsammans med Urtekram som Midsona köpte förra året, blir företaget nu en av de största ekologiska ekoleverantörerna i Norden.

Den totala köpeskillingen är på 810 miljoner kronor. Internatural omsatte 637 miljoner kronor förra året, och redovisade ett ebitda-resultat på 65 miljoner kronor.

– Detta förvärv är Midsonas hittills största och accelererar vår pågående resa att bli ledande i Norden inom hälsa och välbefinnande. Efter förvärvet av Urtekram för ett år sedan är Internatural ett perfekt komplement för Midsona och ett viktigt steg i vår utveckling, kommenterar koncernchefen Peter Åsberg.

Enligt företagets kvartalsrapport ökade omsättningen under det andra kvartalet till 351 miljoner kronor. Att jämföra med 223 miljoner kronor samma period förra året. Rörelseresultatet ökade till 23 miljoner kronor (14).

För det första halvåret ökade omsättningen till 701 miljoner kronor (455) och rörelseresultatet till 46 miljoner kronor (29).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078