Stärkt konsumentmakt oroar handeln
I höst träder en ny lag i kraft som stärker Konsumentombudsmannens makt att stoppa oseriösa företag. Men lagen riskerar att slå hårt mot småföretagare, befarar Svensk Handel.
Allt fler konsumenter får problem på grund av oseriös marknadsföring, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Den nya lag som riksdagen nu har fattat beslut om ger Konsumentombudsmannen (KO) starkare muskler att bromsa företag som brutit mot marknadsföringslagen, till exempel genom att hävda att en produkt är "gratis" när den inte är det.
– Att KO nu får tillgång till avskräckande sanktioner är en förutsättning för ett fortsatt starkt konsumentskydd, uppger Per Bolund för TT.
I nuläget måste företaget i många fall godkänna och skriva under föreläggandet från KO innan det börjar gälla. Något som kan leda till långdragna diskussioner och processer i domstol. Den nya lagen ger nu KO rätt att omedelbart verkställa sina beslut om förbud mot företag.
"Slår mot småföretag"
Men alla välkomnar inte lagen. Risken är att småföretag snabbt kan gå under till följd av ett förbud som verkställs omedelbart, enligt Anna-Karin Strömqvist, jurist och näringspolitisk expert vid Svensk Handel.
– De flesta företag i Sverige som överträder marknadsföringslagen gör det på grund av missförstånd. Frågan är vad som händer om KO:s beslut är felaktigt, men ändå genomdrivs omedelbart. Det kan få enorma konsekvenser för det enskilda företaget. Även om beslutet går att överklaga har små företag inte muskler att driva processer vidare i domstol. När förbudet träder i kraft direkt, kan företagets ekonomi slås ut, säger Anna-Karin Strömqvist.
Beslut gäller direkt
Men för seriösa företag ska den nya lagen inte vara några problem, enligt Konsumentverket.
– Det är bara undantagsvis som en myndighets beslut måste godkännas av motparten för att gälla, betonar Cecilia Tisell, vikarierande konsumentombudsman på Konsumentverket.
När Konsumentverket beslutar i ärenden om bristande kreditprövningar och farliga produkter krävs till exempel inte motpartens samtycke. Dessa beslut gäller direkt, utan godkännande, och om motparten är missnöjd får hen överklaga.
– Det är detta som är normalfallet för beslut som svenska myndigheter fattar. Nu ska detsamma gälla även för KO:s beslut, uppger hon.
Ebba Blume/TT
Fakta: Lag som ger vassare verktyg
När ett företag bryter mot marknadsföringslagen har Konsumentombudsmannen (KO) möjlighet att besluta om förbudsföreläggande.
Den 1 oktober får Konsumentombudsmannen (KO) genom en ny lag stärkt befogenhet att införa sanktioner vid brott mot marknadsföringslagen och lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Det innebär att förbud och ålägganden som KO får besluta om ska gälla omedelbart.
I dag måste förbud och ålägganden godkännas av företaget som de riktas emot för att vara giltiga.
Sanktionen för marknadsstörningsavgift ändras också från intervallet 5 000-5 miljoner kronor till lägst 10 000 kronor och högst 10 miljoner kronor.
Förra året utfärdade Konsumentombudsmannen 10 godkända förbuds- förelägganden mot företag, året före det var motsvarande siffra 7.
Hittills i år har KO utfärdat tre godkända förbuds- och förelägganden.
Källa: Konsumentverket