Cloetta överraskade inte
Konfektyrtillverkaren Cloetta redovisar en god försäljningstillväxt i linje med marknadens förväntningar.
För det första halvåret ökade omsättningen till 2 720 miljoner kronor (2 593) och rörelseresultatet till 276 miljoner kronor (241), enligt bolagets delårsrapport.
– Cloetta återvänder till organisk tillväxt, vilket är mycket tillfredsställande. Cloetta fortsätter under kvartalet den successiva förbättringen av såväl rörelseresultat som rörelsemarginal. Skuldsättningsgraden minskar i förhållande till motsvarande kvartal 2015 och är i stort oförändrad i förhållande till det första kvartalet 2016, trots att aktieutdelning gjorts under kvartalet. Därmed har ytterligare några steg tagits mot våra långsiktiga finansiella målsättningar, säger koncernchefen David Nuutinen i en rapportkommentar.
Bakom ökningarna ligger bland annat ökad lösviktsförsäljning i Sverige.