Franchisetagare fortsatt optimistiska
Svenska franchiseföretag fortsätter att se positivt på framtiden. Andelen som ser framtiden ljust är 57 procentenheter större än de pessimistiska, enligt Franchisebarometern från HUI Research.
– Den marginella minskningen förklaras av att branschen inte bedömer att nyanställningarna kommer att öka i samma höga takt framöver, säger Johan Martinsson, vd för branschens intresseorganisation Svensk Franchise, i en kommentar.
Franchisebarometern har även undersökt andelen unga medarbetare i företagen samt i vilken utsträckning som svenska franchiseföretag prioriterar digitala kanaler i sin marknadsföring jämfört med mer traditionella kanaler.
– Vi vet att franchiseföretag har en relativt stor andel unga medarbetare och att de erbjuder många ungdomar en första möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Det bekräftas också av undersökningen som visar att 26 procent av företagens anställda är yngre än 26 år. Även när det gäller användandet av digitala kanaler skiljer sig franchiseföretagen från mängden. Hela 41 procent av marknadsföringsbudgeten används för digital marknadsföring. För andra företag är den siffran knappt 30 procent, säger Johan Martinsson.
Enligt HUI Research beräknas de svenska franchiseföretagen i år omsätta 260 miljarder kronor jämfört med 245 miljarder år 2015. År 2014 var omsättningen 227 miljarder kronor. Även antalet anställda inom svenska franchiseföretag beräknas öka under 2016. Enligt prognoserna kommer 138 000 personer vara anställda jämfört med 132 000 personer år 2015.