23948sdkhjf

Axfood växer mer än marknaden

”Fortsatt god tillväxt med utmärkt lönsamhet” sammanfattar Axfoods ledning andra kvartalet 2016. För helåret tror man på ett rörelseresultat som överträffar 2015 års utfall.


Vd och koncernchef Anders Strålman inleder sin kvartalssammanfattning med orden ”utmärkt lönsamhet – – – samtidigt som vi stärkte vår position på marknaden.” Resultaten från alla bolag beskriver han som ”starka”. Tillväxten var bättre än marknadens.

Färdiga middagslösningar på gång

I maj började e-handelssatsningen mot konsument. Först ut var Willys med tre butiker i Stockholm och Göteborg. Främst gjorde kunderna sina beställningar för upphämtning i butik.

Efter sommaren lanserar Hemköp en prenumerationstjänst på matkassar med färdiga middagslösningar som sedan följs upp med e-handel med lösplock. Utrullningen av e-handeln sker butik för butik och för andra halvåret planeras lansering av totalt tio butiker för Willys och Hemköp.

Axfoods andra kvartal

Axfood-koncernens nettoomsättning för andra kvartalet uppgick till 10 991 (10 478) miljoner kronor, en ökning med 4,9 procent.
Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 3,1 procent.
Omsättningen i egenägda jämförbara butiker ökade med 0,9 procent.

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 494 (431) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,5 procent (4,1).

Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 493 (429) miljoner kronor.

Periodens resultat var 384 (334) miljoner kronor.

Axfoods halvår

Under perioden januari-juni uppgick Axfood-koncernens nettoomsättning till 21 386 (20 044) miljoner kronor, en ökning med 6,7 procent.
Omsättningen i egenägd detaljhandel ökade med 5,4 procent.
Omsättningen i egenägda jämförbara butiker ökade med 3,0 procent.

Rörelseresultatet för perioden uppgick till 902 (760) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,2 procent (3,8).

Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 898 (757) miljoner kronor.

Periodens resultat var 700 (590) miljoner kronor.

AXFOODS NETTOOMSÄTTNING PER SEGMENT

miljoner kronor

Kvartal 2 (kvartal 2, 2015)

Willys 5 823 (5 691)

Hemköp 1 563 (1 470)

Axfood närlivs 760 (717)

Dagab 10 734 (10 058)

Ylva Åkesson/Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078