23948sdkhjf

Systembolaget drog dagligvaruförsäljningen

Försäljningsvolymen för detaljhandeln ökade med 4,6 procent i maj, jämfört med samma månad förra året. För detaljhandeln var ökningen blygsammare, 2,8 procent. En stor del av den ökningen stod försäljningen på systembolaget för.
Enligt dagens Detaljhandelsindex, DHI, från HUI Research och SCB ökade omsättningen för detaljhandeln totalt med 4,5 procent i löpande priser. För dagligvaruhandeln var ökningen mätt på det sättet 2,5 procent. En kraftig ökning för sällanköpsvarorna drar upp hela detaljhandeln. Går man djupare och tittar på enbart livsmedelshandeln stannade ökningen på 1,8 procent. Systembolagets försäljningsökning på 8,3 procent drar upp siffran lite.

Andreas Svensson på HUI kommenterar så här.

”Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i maj landade på cirka 64,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,5 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Korrigerat för kalendereffekt ökade detaljhandelns försäljning med 4,9 procent. Sett till delbranscherna var kalendereffekten negativ med 1,4 procentenheter för dagligvaruhandeln och positiv med 0,5 procentenheter för sällanköpsvaruhandeln. Hittills i år (januari – maj) har detaljhandelns försäljning ökat med 4,5 procent i löpande priser. En tillväxttakt som varit möjlig tack vare en växande befolkning, en låg ränta och fler jobb, vilket stärkt hushållens köpkraft.”

Han kommenterar också prisutvecklingen:

”Prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln har uppvisat stor diskrepans under en längre tid, men i maj månad minskade den betydligt. Dagligvaruhandeln uppvisade en prisökningstakt om 1,1 procent, vilket är den lägsta sedan september 2014. Den svaga prisutvecklingen i maj förklaras av att frukt, kaffe, kött och spannmålsprodukter blivit billigare att handla i livsmedelsbutikerna. HUI:s prognos för dagligvaruhandelns prisutveckling helåret 2016 ligger på en ökningstakt om 1,5 procent. Sällanköpsvaruhandelns prisökningstakt stannade under maj på minus 0,5 procent. Inom sällanköpsvaruhandelns delbranscher skiljer sig prisutvecklingen dock åt. Branscher kopplade till heminredning och mode höjde sina priser medan branscher kopplade till bygg, läkemedel och elektronik sänkte sina priser under månaden. HUI:s prognos för sällanköpsvaruhandelns prisutveckling helåret 2016 ligger på en ökningstakt om -0,5 procent”, skriver Andreas Svensson.

DETALJHANDELSINDEX MAJ 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror2,51,42,8Sällanköpsvaror6,16,76,0Total detaljhandel4,54,34,6DETALJHANDELSINDEX JANUARI-MAJ 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror3,31,61,0Sällanköpsvaror5,55,95,0Total detaljhandel4,54,03,3
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047