23948sdkhjf

Svenskarna väljer bort nätet för midsommarmaten

Trots att nätmathandeln fortsätter att öka kraftigt, är midsommarhelgen ett undantag. Då väljer vi att traditionsbundet handla i butik, visar ny statistik från analysföretaget Criteo.
Förra året ökade den digitala matförsäljningen med 40 procent, och i år väntas en omsättningsökning på 1,6 miljarder kronor, enligt Svensk Digital Handel.

Vanligtvis märks en topp i den digitala försäljningen kring de stora högtiderna som påsken, halloween och julen – men när det gäller midsommar verkar svenskarna föredra att göra sina inköp i den fysiska butiken, skriver Criteo i ett pressmeddelande.

– Veckan innan midsommar ser vi ingen ökning alls i nätshoppingen. Om något visar datan faktiskt en liten nedgång veckan som leder fram till midsommarafton. Det är tydligt att svenskarna föredrar att klämma och känna på jordgubbarna och färskpotatisen när de handlar inför midsommarhelgen, säger Andreas Wahlman, Commercial Director Nordics på Criteo.

Criteo analyserar data från miljontals transaktioner dagligen och har studerat statistiken kring svenskarnas näthandel veckorna inför och efter midsommar 2015. Midsommarafton var den 19 juni förra året.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063