23948sdkhjf

Så skiljer sig svenskarna från andra européer

Svenskar tror ofta att de är kvalitetsmedvetna och har ett utvecklat intresse för mat och råvaror. Men den föreställningen får sig en rejäl törn i en ny undersökning.

Priset på varorna är tvärtom viktigare för svenska matkonsumenter än kvalitén på dessa, särskilt när det gäller färskvaror. Samma prioritering gör vi när vi väljer inköpsställe. Då är närheten till butiken viktigare än färskvarornas kvalitet.


Här skiljer sig dessutom svenskarna från konsumenter i andra EU-länder, visar en rapport från Nielsen, som frågat 30 000 personer från över 60 länder om vad som är viktigast för dem när de handlar mat och hygienartiklar. Sex av tio EU-medborgare tycker att kvalitén på maten i butiken är viktigast, medan strax under hälften av svenskarna värderar det högst.


Inte ens kundkort kan rucka på den här värderingen. Bara en svensk konsument av fyra väljer butik efter var de har kundkort.


Det enda undantaget från svenskarnas prioritering av pris före kvalitet är när det gäller smaken på bröd, chips, godis och alkohol – där värderar två svenskar av tre smaken högre än priset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156