23948sdkhjf

Sänkte matsvinnet med 25 procent

Fazer Food Services har lyckats minska matsvinnet med 25 procent tack vare ett mer detaljerat sätt att mäta och utreda orsaker till matsvinn.
De nya mätningarna fokuserar både på kökssvinn och gästsvinn. Genom att gå på djupet menar Fazer att de kan analysera svinnet mycket bättre och då skapa en större medvetenhet bland gästerna. Gästerna engageras sedan att minska svinnet genom kampanjer. Gästsvinnet, alltså det som lämnas på tallrikarna, minskade med hela 30 procent.

– Att mäta matsvinn är inget nytt för oss, men de nya metoderna hjälper oss att bli mer medvetna om orsakerna, vilka åtgärder som kan vidtas och hur vi kan engagera våra gäster. Det är tydligt att vårt nya arbetssätt bidrar till fantastiska resultat som ser mycket lovande ut för arbetet med våra miljömål för 2016, säger Jonny Zackrisson, kvalitets- och miljöchef på Fazer Food Services, i ett pressmeddelande.

Totalt i de 200 restaurangerna har det blivit 25 procent mindre matsvinn jämfört med föregående kampanj, vilket motsvarar en minskning på drygt ett ton.

– Ett av Fazer Food Services miljömål för 2016 är att minska mängden matsvinn med totalt tio gram per portion och under den senaste kampanjen lyckades vi minska med nästan 16 gram per portion och totalt 1,3 ton, säger Jonny Zackrisson, kvalitets- och miljöchef på Fazer Food Services.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086